Current tenders 🖊️
2025/08/05
Bachelorthesis
Im Rahmen des aktuellen Forschungsschwerpunkts des FSR wird die Machbarkeit zukünftiger Flugdecks mit einer reduzierten Besatzung untersucht. Dazu gehören auch Veränderungen im Design und in der Funktionalität der Cockpits. Moderne Cockpits sollen den Piloten nicht nur situationsabhängig unterstützen, sondern auch in jeder Flugphase zur Reduktion der Arbeitsbelastung beitragen. Hierbei wird auf die Benutzung von modernen und integrierten Lösungen zurückgegriffen, wobei die Analyse und Optimierung von bestehenden Systemen und Trends eine wichtige Grundlage für die zukünftige Entwicklung bildet
Supervisor: Johannes Kleudgen, M.Sc.
2025/08/05
Masterthesis, Bachelorthesis
Advances in avionics technology require a reevaluation of existing certification and regulatory requirements. Understanding applicable requirements is critical for ensuring system compliance, safety, and operational approval. However, the complexity and fragmentation of existing standards present major challenges during development. To support future systems, a structured approach to analyzing and mapping relevant regulations is needed.
Supervisor: Johannes Kleudgen, M.Sc.
Masterthesis
In the context of developing a new flight simulation environment, the integration of realistic and dynamic air traffic is essential to enable credible and operationally relevant scenarios. To support situational awareness and decision-making, this traffic must not only be technically simulated but also presented in a way that is intuitive and cognitively appropriate for human users. Therefore, the design of human-centered visualization concepts plays a critical role. The simulation environment should support various use cases, including training and evaluation, where clear and meaningful traffic displays are required. A modular and adaptable traffic simulation framework will form the technical foundation for this work.
Supervisor: Johannes Kleudgen, M.Sc.